Gedelegeerd Facility Management voor C&A

Fashionreus C&A deed een beroep op de expertise van Meliopus om haar safety policy op punt te stellen. En er was meer! Om de rebranding van haar winkelvastgoed in België en Nederland in goede banen te leiden, schakelden we onze projectmanager in als gedelegeerd facilitymanager.

De klant

C&A is een wereldspeler op het gebied van fashionretail. Met meer dan 1575 vestigingen in Europa zijn ze één van de populairste kledingmerken van het moment. Winkelbeleving staat centraal. Iedere winkel heeft een uitnodigende look-and-feel en is erop gericht de keuze van de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Die lijn trekken ze ook door naar hun online verhaal.

De opdracht

De opdracht voor C&A was tweeledig. In eerste instantie zochten ze een safety partner om hun safety policy te aligneren met alle wettelijke verplichtingen. Daarbij was het van belang de samenwerking met de preventieadviseur en het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW) te optimaliseren. Aangezien C&A voortdurend inspeelt op de behoeften van de markt, vernieuwen en verbreden ze regelmatig hun winkelportfolio. Toen de winkelketen haar facility activiteiten in Benelux besloot samen te voegen, kwam de vraag naar een gedelegeerd facilitymanager.

Onze aanpak

1 | Safety Policy

Bij het uitrollen van een safety policy zijn verschillende partijen betrokken. Wie welke verantwoordelijk draagt, is niet altijd duidelijk. Meliopus schoof aan tafel met C&A, de preventieadviseur en het CPBW, en stelde in samenspraak met alle partijen een duidelijke structuur op. Enerzijds waren er een aantal verantwoordelijkheden en rollen die door de wet werden voorgeschreven. Anderzijds hadden ze er natuurlijk alle baat bij om elkaars belangen te vertegenwoordigen. Meliopus legde de nodige expertise aan de dag en coachte alle partners naar een vlotte samenwerking.

2 | Gedelegeerd Facilitymanagement

C&A wil haar winkelaanbod flexibel laten mee evolueren met de noden van de klant. En daar hoort een stevige rebranding van de winkels bij. Projectmanager Jeroen begeleidde de verbouwingswerken van A tot Z en bood de nodige administratieve ondersteuning. Een strakke timing en een minimale overlast voor de klant waren key. Daarom werkten we volgens een lean aanpak. Om de winkel tijdens de afbraakwerken operationeel te houden, werd de ruimte opgedeeld in vier compartimenten en via een carrouselsysteem beetje bij beetje vernieuwd.

Het resultaat

Na afloop van de coaching, was er een duidelijk kader, wat de samenwerking tussen alle safety partijen een flinke boost gaf. Vandaag fungeert Meliopus nog steeds als facilitypartner voor het winkelvastgoed. Vanaf januari 2022 breiden we het facility team uit naar 4 projectmanagers die fulltime voor C&A zullen werken.

Vergelijkbare berichten