Het nut van een mensgerichte werkplek
Een effectieve werkomgeving, het kantoor als ontmoetingsplaats, de best passende werkplek; het workplacemanagement is duidelijk op zoek naar hét type of model voor de toekomst van werken. Maar waar komt die mens nu echt tot zijn recht?
We maken analyses gebaseerd op vierkante meters en aantal fte’s, kijken naar de verschillende soorten van werk en bepalen zo de best passende werkplek voor een organisatie. Wat we bij dit type studies niet over het hoofd mogen zien is de ontwikkeling van de mens, zonder de productiviteit van het bedrijf in de schaduw te plaatsen.
Wat de kenniswerker nodig heeft
De kenniswerker is in de eerste plaats gewoon “mens”. De behoeften van de mens worden, onder andere, weergegeven in de behoeftepiramide van Maslow. De universele behoeften van de mens worden daarin op een hiërarchische manier weergegeven. Men gaat er dan ook vanuit dat we pas naar een hogergeplaatste behoefte kijken, wanneer de basislagen eerst ingevuld zijn. Dat is voor medewerkers exact hetzelfde.
In de eerste plaats is een inkomen van groot belang, want geld maakt niet gelukkig, maar geen inkomen zorgt wel voor een pak meer kopzorgen. De inhoud van de job en jobzekerheid volgen hier al snel op. En dan? Collega’s en de werkomgeving. Veiligheid speelt in die werkomgeving sterk mee, maar evenzeer zou het een plaats moeten zijn waar werknemers zich algemeen goed voelen en het maximale uit zichzelf kunnen halen.
Wat heb je in een mensgerichte werkplek dan nodig?
Dat er voldoende daglicht aanwezig moet zijn en gezonde lucht om de basis van de piramide van Maslow te vervullen, spreekt voor zicht. De volgende lagen van die behoeftepiramide invullen, is minder voor de hand liggend. Een kantoorgebouw dat aan ieders behoeften voldoet, zal waarschijnlijk nooit bestaan.
Toch kan je door een variëteit aan ruimtes te voorzien, met aangepaste inrichting, de verschillende soorten werk ondersteunen. Zo kunnen medewerkers op kantoor elkaar ontmoeten op een ontspannen manier, maar in een andere zone geconcentreerd werken, overleggen of gewoon algemeen computerwerk doen in de aangename omgeving van het kantoor.
Maar oordeel niet als een blinde over kleuren…
Hoewel je een kantoor kan voorzien met alle mogelijke ruimtes en zones, informeel en formeel, gezellig of puur gefocust op productiviteit; het baat je niet als de zones niet of niet correct gebruikt worden. Betrek daarom steeds je medewerkers. Zij zullen zich dan niet alleen gehoord voelen, maar ook meer betrokkenheid tonen in de mogelijke veranderingen die eraan komen.
Verder is het belangrijk te onthouden dat de werkplek veranderd is. Waar een kantoor vroeger (bijna) voltijds bemand werd door medewerkers, bepalen diezelfde medewerkers nu zelf hun werkplek. Dat maakt dat een kantoor een creatieve en sociale ruimte is, wordt of zou moeten worden waar mensen kunnen samenwerken. Een plek waar ze zich geapprecieerd, verbonden en welkom voelen, want ook dat sociale aspect mag niet vergeten worden in de behoeftepiramide van Maslow.