Uw werkomgeving voorbereiden op post-coronatijdperk? Hybride werken als toekomstmodel!

Van videomeetings aan de keukentafel tot mailtjes versturen vanop de sofa. Thuiswerk is niet meer weg te denken uit onze werkomgeving. Voor sommige ondernemingen is die evolutie niet nieuw, andere bedrijven moesten de afgelopen maanden improviseren. Maar wat na corona? Hoe geeft u dat “lege” kantoorgebouw een nieuwe invulling? In dit artikel bieden we een antwoord op deze vragen en ontdekt u alles over de hybrid way of working, hét werkmodel van de toekomst.

Het kantoor inrichten als connector

De meeste werknemers en werkgevers hebben tot hun verbazing vastgesteld dat ze thuis efficiënter werken. Denk bijvoorbeeld aan de enorme tijdsbesparing door de videocalls en het wegvallen van het woon-werkverkeer. Ook de work-life balance wordt algemeen positiever ervaren. Voor veel bedrijven is telewerk dus ook na corona een blijver. Maar welke rol vervult het kantoor dan nog?

Op die manier evolueren bedrijven naar een hybride werkmodel waarbij occasioneel telewerk en kantoorwerk hand in hand gaan.

“De meeste werknemers willen niet 100 % telewerken. Daarom blijft het kantoor erg belangrijk voor het sociaal contact tussen collega’s en klanten. Kortom, een thuishaven waar men kan connecteren en inspireren.“

Wat betekent hybride werken voor uw bedrijf?

In een hybride werkmodel kiezen werknemers zelf flexibel waar ze werken. In dat geval spreken we niet meer van thuiswerk óf kantoorwerk, maar eerder van telewerken: werken anyplace (workspace), anytime (tijdstip) en anyhow (werkmiddel). Hierdoor spaart uw bedrijf heel wat kantoorcapaciteit uit. Anderzijds komt u ook voor een aantal facility risks te staan. Hoeveel vergaderzalen heeft uw bedrijf – als place to meet – nodig? Hoe vaak laat u het kantoor schoonmaken? Wat met catering en beveiliging? De balans tussen opportuniteiten en risico’s moet in evenwicht zijn.

Benieuwd wat hybride werken voor uw bedrijf kan betekenen?

De experts van Meliopus begeleiden u graag!

Voorwaarden voor een hybride werkomgeving

Een goede hybrid way of working? Dat start bij het opzetten van een stevige structuur:
1 | Voer een telework policy in: wanneer gaat wie naar kantoor? Welke bijkomende vergoeding krijgen uw werknemers voor telewerk? Ontwerp een strategisch kader voor telewerk en implementeer het in uw organisatie.
2 | Herdefinieer de kantoorstructuur: wat is de impact van hybride werken op uw kantoor? Minder burelen betekent een kleinere, slimmere kantoorcapaciteit. En daar komen ook heel wat technische vragen bij kijken. Wat met de luchtgroepen in het gebouw? Hoe vermindert u de papierberg op kantoor? Bekijk uw kantoor vanuit een helikopterview en evolueer naar een smart office.

Hoe bereidt u uw bedrijf voor op hybride werken?

Hybride werken is voor ieder bedrijf verschillend, afhankelijk van het businessmodel en de bedrijfscultuur. Wanneer u de hybrid way of working in uw bedrijf implementeert, moet u op maat van uw hele organisatie werken. Het succes van dit werkmodel hangt af van de mate waarin u uw medewerkers betrekt. Daarom is het van cruciaal belang om iedereen in uw bedrijf te bevragen en uw doelstellingen scherp te stellen.

“Aangezien veel werknemers zich nu al afvragen hoe telewerk na corona georganiseerd wordt, is het raadzaam vandaag te starten met een rondvraag en meting. Bij Meliopus helpen we u een strategie uit te tekenen en een hybride werkplek te creëren waar iedereen zich thuisvoelt.”

Vergelijkbare berichten