Case wit gele kruis
Denkt u aan expansie of inkrimping van uw vastgoedportfolio? Versterk uw vastgoedstrategie met rationele argumenten zoals kosten, mobiliteit en duurzaamheid. Het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen kampte met een wildgroei aan regionale zetels en vroeg Meliopus een vastgoedplan uit te werken. Wij vertrokken van een ideale combo van mathematische en menselijke analyse en brachten deze inzichten samen in een overkoepelend masterplan.
De klant
Het Wit-Gele Kruis is gespecialiseerd in verpleging aan huis bij mensen met zorgnoden die graag thuis blijven wonen. Op die manier bieden ze hun patiënten de mogelijkheid om op een verantwoorde manier in hun vertrouwde omgeving verzorgd te worden. De verpleegkundigen bouwen een vertrouwelijke band op met hun patiënten en kunnen rekenen op ondersteuning van hun collega’s, artsen en andere zorgverleners.
De opdracht
Het Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen maakte enkele jaren geleden de overstap naar zelfsturende teams. Op die manier waren hun teams niet afhankelijk van één hoofdkwartier, maar konden ze zelf hun hub creëren met een eigen regionaal kantoor. In een mum van tijd breidde hun vastgoedportfolio fors uit met heel wat facilitaire vragen en uitdagingen tot gevolg. In welke staat verkeerden hun werkplekken? Hoeveel kantoren hadden ze idealiter nodig om comfortabel en efficiënt te kunnen werken? Meliopus deed een kwantitatieve en kwalitatieve analyse, en gebruikte de resultaten als grondslag voor het uittekenen van een vestigingsplan.
Onze aanpak
1 | Kwantitatieve en kwalitatieve vastgoedanalyse
Om de behoeften van de organisatie en thuisverplegers helder in kaart te brengen, kozen we voor een mathematische aanpak met een humane inslag. Zo konden we nadien een haarfijn compromis tussen kostenefficiëntie, comfort en duurzaamheid sluiten.
Kwantitatieve analyse
Aangezien de klant weinig financiële info had over hun vastgoedportfolio, begonnen we met een berekening van de gebouwkost. Hieronder vielen onder meer het huurcontract, de energiekost en eventuele onderhoudsuitgaven. Daarnaast zoomden we in op andere parameters zoals de verplaatsingstijd van de medewerkers.
Kwalitatieve analyse
Cijfers zijn een goed vertrekpunt, maar zeggen niets over de emotionele overwegingen. Daarom schoven we ook aan tafel met het directiecomité en de medewerkers. We organiseerden workshops waarin we samen een SWOT-analyse maakten van de vestigingen.
2 | Opmaak vestigingsplan
In het masterplan legden we alle bouwkundige, financiële en functionele puzzelstukjes samen. We gaven aan welke panden best gerenoveerd, verkocht of opgezegd werden en op welke locaties extra vestigingen wenselijk waren. Daarbij hielden we rekening met de kwaliteit van de panden, de opzegtermijn van de huurcontracten en het investeringsplan van de klant. Zo kwamen we tot een toekomstgericht scenario met implementatieplan en planning.
Het resultaat
Het vestigingsplan kreeg groen licht van het directiecomité en bood het Oost-Vlaamse Wit-Gele Kruis houvast bij het uitrollen van hun vastgoedstrategie. Was er een opportuniteit om een nieuw pand te kopen? Dan konden ze altijd teruggrijpen naar hun masterplan.