Haalbaarheidsstudie voor verhuur van Allianz-kantoren
We duiken even in een niet zo ver verleden. Anno 2019 investeert verzekeringsgroep Allianz in 2 gebouwen. Ze worden helemaal ingericht volgens de toenmalige tendensen in de kantoorwereld. Begin 2020 zijn de gebouwen klaar voor gebruik. Toen kwam covid. De opening werd uitgesteld en wanneer het leven zich stilaan herstelde, bleken de werkgewoontes drastisch veranderd en de gebouwen bijgevolg veel te groot. Allianz schakelde Meliopus in om te onderzoeken hoe de groep de situatie naar zijn hand kon zetten.
De klant
Allianz is een wereldleider in verzekeringen en vermogensbeheer. Met diensten zoals schade-, levens- en autoverzekeringen bedient het bedrijf ruim 100 miljoen klanten in 70 landen. Allianz staat bekend om zijn financiële stabiliteit, investeert in digitale innovatie en zet zich in voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
De opdracht
Allianz Benelux investeerde voor de pandemie in 2 high-end kantoorgebouwen, 1 in Brussel en 1 in Rotterdam. Die werden helemaal afgewerkt en op maat ingericht om zijn personeel en klanten de beste kantoorervaring te bieden. Maar covid stak stokken in de wielen van dat plan. De volledig afgewerkte, exclusieve gebouwen bleven ruim 2 jaar leeg en na de crisis waren de kantoorbehoeften helemaal omgegooid. Door de toename aan thuiswerk had Allianz bovendien heel wat ruimte op overschot. Om alsnog het beste uit zijn investering te halen, schakelde het bedrijf Meliopus in. We onderzochten hoe Allianz enerzijds zijn eigen kantoren kon optimaliseren en anderzijds de vrijstaande delen kon laten renderen.
Onze aanpak
1/ Metingen en analyse van het huidige kantoorgebruik
Om te beginnen brachten we verschillende cijfers in kaart. Zo verwierven we inzicht in de huidige bezettingsgraad van de kantoren, analyseerden we de diverse activiteitsprofielen en bestudeerden we de toenmalige inrichting. Op basis van die data deden we enkele voorstellen om de eigen benodigde kantoorruimte efficiënt in te delen volgens de hedendaagse behoeften. In Brussel waren bijvoorbeeld heel wat grote vergaderzalen voorzien die nu vaak leeg stonden, terwijl er een tekort aan kleine vergaderhubs was.
2/ Strategische studie in het kader van onderverhuring
Door de toename aan thuiswerk kampte Allianz met leegstand in zijn grote kantoorgebouwen. Daarom onderzochten we bij Meliopus via een strategische studie verschillende pistes voor onderverhuur. We voerden diepgaande analyses uit van zowel de operationele uitgaven (opex) als de kapitaaluitgaven (capex) om te bepalen welke strategie op de korte termijn de meest effectieve is en op de lange termijn de meeste waarde oplevert.
Het resultaat
Tot grote vreugde van Allianz kwam uit de studie duidelijk naar voren dat onderverhuren een logische piste was. Door een minimale investering in het herorganiseren van hun eigen kantoren op een beperktere ruimte, haalt de groep extra inkomsten op door de verhuur. Een spannende start kent zo toch een positieve afloop.