High-end hybrid workspaces aligned with C&A’s DNA
De hoofdzetel van C&A in Nederland zat tot voor kort in Amsterdam, maar verhuisde recent naar Den Haag. Het merk schreef een wedstrijd uit om zijn gloednieuwe kantoren van a tot z te ontwerpen. Meliopus ging met de hoofdprijs lopen. We haalden het onderste uit de kan en onze teamleden bewezen stuk voor stuk hun onmetelijke talent met een high-end hybride kantooromgeving voor de kledingketen als resultaat.
De klant:
C&A is een van de bekendste en meest populaire kledingketens wereldwijd. Het merk draagt beleving hoog in het vaandel en trekt die lijn door zowel in zijn winkels als in de backoffice. De uitnodigende look-and-feel vereenvoudigt de keuze van de klant en creëert een optimale werksfeer voor en achter de schermen. Het nieuwe hoofdkantoor moest uiteraard aan deze criteria voldoen.
De opdracht:
De opdracht was om een nieuwe kantoorruimte te ontwerpen als een centrale hub voor activiteitgericht flexwerk. Er moest een plaza voorzien worden die ontmoeting en uitwisseling stimuleert, een plek waar ook evenementen zullen boomen en waarmee influencers online pronken. De inrichting en beleving van de nieuwe uitvalsbasis moesten 100 % aansluiten bij het DNA van C&A, met gezelligheid, efficiëntie en duurzaamheid als rode draad en het welzijn van de medewerkers als fundament.
Onze aanpak:
1/Opmaken van een macroplan
Een leeg grondplan gaf ons carte blanche om onze expertise te bewijzen. Hoewel het een wedstrijd was en we lang geen zekerheid hadden of we deze opdracht effectief zouden kunnen uitvoeren, gingen verschillende Meliopussers tot het uiterste en lieten ze hun talent de vrije loop. We maakten een macroplan voor de optimale indeling van de kantoorruimte en flow tussen de verschillende zones. We baseerden ons op de vaste indeling van het gebouw, een aangename lichtinval, de gewenste bereikbaarheid via (rol)trappen en toegangscontrole, … Door ons tomeloze enthousiasme en heel wat constructieve overlegmomenten met de klant kwamen we tot een heus masterplan. Het resultaat? Meliopus haalde met overtuiging de opdracht binnen.
2/ Uitgekiend micro-plan
Daarna schakelde ons team nog een versnelling hoger. Van het macro-ontwerp gingen we naar een uitgekiende, gedetailleerde uitwerking van de algemene inrichting tot de benodigde technieken in elke ruimte. We startten met een diepgaande studie en betrokken ook het uitvoerend personeel bij deze oefening. Via verschillende workshops vertaalden we hun DNA naar moodboards, die we vervolgens omzetten in optimale werkplekken naar hun smaak. In overleg met de klant en op basis van de studies stuurden we het ontwerp bij en werkten we essentiële details af, van de ideale plaats voor de koffiemachine tot de veiligste vluchtroutes. Als kers op de taart bewaakten we te allen tijde de link naar de C&A-winkels. Die herkenbaarheid draagt bij tot de verbinding tussen de verschillende afdelingen. Paspoppen op administratie, een akoestische tussenmuur uit oude jeansbroeken, houtelementen en heel wat verfrissend groen: het is er aangenaam vertoeven in Den Haag.
3/ Changemanagement voor het personeel
Door het cocreatie-proces bereidden we het personeel al gedeeltelijk voor op de grote verandering. Iedereen kon mee beslissen, voorkeuren aangeven en zijn eigenheid behouden. Naarmate de effectieve verhuis naderde, stond Meliopus bijkomend in voor een warme begeleiding tijdens dit proces. We organiseerden een bezoekdag en gesprekken of vragenuurtjes waar iedereen zijn bezorgdheden kon uiten. Bovendien konden de medewerkers via gedetailleerde renders en een VR-model het ontwerp vooraf heel realistisch beleven. Het menselijke stuk wordt bij dergelijke praktische projecten soms over het hoofd gezien, maar niet bij Meliopus. Onze aandacht en intentie zijn steeds gevestigd op de persoon die er werkt en de faciliteiten die hij gebruikt.
4/ Projectmanagement van a tot z
Meliopus begeleidde C&A met vertrouwen en expertise doorheen het hele traject. Van macro-plan tot een quasi vlekkeloze – want eerlijk is eerlijk, er loeren altijd onverwachte uitdagingen achter het hoekje – verhuis. Net daarom is het zo relevant om een externe partner in te schakelen die je bijstaat in zo’n groot project. Zo behoud jij de focus op je bedrijf, wij op al de rest. Diepgaande analyses, de betrokkenheid van het team, duidelijke en transparante scenario’s op het vlak van kosten en planning, een creatieve en logische invulling van de ruimte en een warme begeleiding voor het personeel bij de grote overstap: het project was bij Meliopus in professionele handen.
Het resultaat:
We kunnen het niet beter verwoorden dan de klant zelf. Na oplevering kregen we namelijk een prachtig dankmailtje van facilitymanager Geert over hoe tevreden iedereen is met de veranderingen. Zowel de medewerkers, de directie en het facilitair managementteam zijn vol lof over deze realisatie en het verloop van het proces ernaartoe. Ook wij bij Meliopus kregen een echte boost van dit project. Onze ervaring in facilitymanagement en interieurvormgeving kwamen hier uitstekend samen. Een realisatie waar we trots op zijn.