Medewerker in de kijker: Johnny Trioen & Filip Mollaert

The word is out! Met de lancering van onze fonkelnieuwe website en branding, zetten we onze groeiambities flink wat kracht bij. Maar hoe is Meliopus in vijf jaar tijd geëvolueerd naar een allround facilitypartner? Schuif mee aan tafel met zaakvoerders Johnny en Filip, en krijg een unieke inkijk in hun visie.

Dag Johnny, dag Filip! Proficiat met jullie kersverse website.

Jullie snijden hiermee een nieuw hoofdstuk aan. Hoe zijn jullie met Meliopus gestart?

Johnny: “Ik heb jarenlang gewerkt als facilitymanager bij een multinational. Maar in 2015 kreeg ik plots een burn-out waardoor ik een half jaar buiten strijd was. Dat was voor mij de trigger om een andere weg in te slaan. Ik had al een hele carrière in facilitymanagement opgebouwd en was vastbesloten mijn passie verder te zetten als ondernemer. Vanuit mijn ervaring zag ik heel wat groeipotentieel voor facilitymanagement in België. Zo richtte ik in 2016 Meliopus op, met als voornaamste doel: het welzijn van de werknemer verhogen. En omdat ik niet de zaakvoerder wou zijn die 365 dagen per jaar zijn business runt, zocht ik iemand op wie ik kon bouwen en vertrouwen, iemand met dezelfde mindset.” Filip: “Ik kende Johnny al enkele jaren. We werkten in hetzelfde bedrijf en kruisten elkaar voortdurend in uiteenlopende projecten. Ik had een achtergrond in IT en wou me verdiepen in facility management. Op die manier kwam ik eind 2013 – in het kader van een grootschalig facilityproject – in het team van Johnny. We zaten meteen op dezelfde golflengte. Na de opstart van Meliopus heb ik mijn lopende projecten afgewerkt om meer ervaring op te doen, waarna ik ben ingestroomd.”

Hoe hebben jullie facility management zien evolueren?

Johnny: “Facility management werd zeer lang gezien als een kostenpost. Het beleid was erg cost driven en weinig doordacht. Een bedrijf kocht voor ieder departement dezelfde burelen om een prijsvoordeel te realiseren. Van maatwerk of expertise was nog geen sprake. De evolutie naar werkplekinrichting werd vooral gedreven vanuit een kwaliteitsbehoefte in de maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan koffiebeleving. Vroeger werkte men met plastic koffiefilters, nu zijn er moderne koffieautomaten met verschillende smaken. Werkplekken zijn persoonlijker en aangenamer geworden. Als facilitymanager is het essentieel om de werknemer centraal te stellen.

Filip: “Telewerk is een andere belangrijke maatschappelijke tendens, die al ruim voor corona werd ingezet. Dat heeft te maken met een groeiend vertrouwen in de medewerkers. Daarnaast is de laatste 20 jaar de verkeersdrukte toegenomen, waardoor bedrijven hun werkwijze moesten herdenken.”

Op welke manier spelen jullie daar met Meliopus op in?

Johnny: “We halen inspiratie uit andere sectoren, zoals IT. Facilitymanagement is een totaalverhaal dat onlosmakelijk verbonden is met smart technologies, safety & security, … Verder bezoeken we heel wat internationale congressen, beurzen en netwerkevents. Er valt ontzettend veel te leren van andere landen. Eén van onze grote troeven is onze multidisciplinaire aanpak. In ons team is er een interessante mix van interieurarchitecten, changemanagers, facility experts en projectmanagers.

Filip: “Facilitymanagement staat niet stil en vraagt om een lean aanpak. Expertise is key. We investeren veel in opleiding en rekruteren met het oog op de toekomst. Talent krijgt voluit de kans om zich te specialiseren en door te groeien in onze organisatie.”

Wat waren de uitdagingen op jullie pad?

Filip: “We kwamen allebei uit de corporate sector, maar hadden nog niet eerder in een kleine organisatie gewerkt. De eerste vraag was dus: hoe geven we Meliopus een eigen identiteit? Die strategie moesten we vervolgens op een duurzame manier uitrollen.”

Johnny: “Daarbij moesten we een belangrijke knoop doorhakken: wat valt er binnen het werkterrein van Meliopus? En route kom je heel wat uitdagingen tegen die niet meteen bij je dienstenpakket horen. Als allround facilitypartner, ga je voor de extra mile en bied je een brede expertise aan. We hebben onze hele organisatie hierop afgestemd.”

Filip: “En naarmate Meliopus groter werd, groeide ook het belang om een hecht team uit te bouwen. Daar zijn we goed in geslaagd! Iedereen deelt dezelfde waarden en draagt bij aan een fijne werkcultuur. Noem het gerust onze kleine Meliopus-familie.”

Tot slot, waar willen jullie met Meliopus naartoe?

Johnny: “We hebben de laatste jaren veel geïnvesteerd in onze organisatie om lean, duurzaam en professioneel te zijn. Onze nieuwe website is meer dan een uithangbord maar weerspiegelt mooi onze visie. We zijn volledig klaar voor de volgende stap: een flinke uitbreiding van ons team en klantenportfolio.”

Filip: “De afgelopen jaren is gebleken dat veel van onze klanten loyaal zijn aan Meliopus. Voor ons een signaal dat we op de goede weg zitten. We zullen dus zeker blijven inzetten op expertise en partnership.”

Vergelijkbare berichten